לפרסום חייגו: 050-5788255

קולות ירוקים - מים המלח ועד ים סוף

מרשמיה של רינה פוקס דוידי עלון קיבוץ יד מרדכי

פורסם בתאריך:

ירדנו בחבורה תוססת בשני אוטובוסים דרומה. מדבר יהודה קידם את פנינו במרבדים ירוקים על חלקם

של המדרונות, השאר שמרו על צחיחות מופלגת. ירדנו מערד לכיוון הר סדום תופעה גיאולוגית

מרתקת בפני עצמה גוש שהתרומם משטח ים המלח התקמט כתוצאה משבר האורך של השבר

הסורי אפריקני, וכך נוצר הר סדום, עם נוף ייחודי וזר בין ים המלח לגושי סלעים ויסוד שמאחוריו גוש זה. -

זהו סלע גיר סלע משקע ימי מתפורר שבו חותרים נחלים כמו נחל פרצים. הלכנו בנחל וראינו בקירות

הנחל שכבות שעברו קימוט בגוונים שונים מהלבן ועד החום קירות מרהיבים ביופיים. פגשנו צמחייה -

האופיינית לצומח החי מ 00 מ"מ גשמים בשנה גשומה. האמיצים עלו במעלה הגירי בתוך סלעי גיר -

מתפוררים, והשאר חזרו במסלול הנחל חזרה אל נקודת ההתחלה. בדרך פגשנו חיפושיות, לטאות

וחרקים קטנים.

משם עלינו לתצפית על מפעלי ים המלח וביקרנו באנדרטת "מצב האדם" עבודה מפורזלת בברזל.

נסענו ב"דרך השלום" ממושב עידן עד עין יהב. ראינו ישובים בערבה הצפונית ותיצפתנו על הערבה

הדרומית.

אחרי התמקמות במלון וארוחה טעימה, פצחנו בשירה בציבור משירי ארץ ישראל. -

למחרת התארגנו אחרי ארוחות הבוקר וארגון הצהריים. יצאנו לשטחי הערבה לסבחה. שם תיצפתנו

על להקות פלמינגו. ובכן, זה סיפור מרתק מפני עצמו: לפני מספר שנים נשארו בישראל שתי להקות

פלמינגו ש"החליטו לעשות עלייה". יש שפע מזון, בריכות בכייף, נוף משגע, אין אויבים... מה רע... אז

ארץ הקודש נבחרה ליעד ההשתקעות. אבל הלהקות לא מקננות פה, כלומר אין הטלה ואין ריבוי.

בינתיים הם עושים "חיים משוגעים" במלחות. המראה של פלמינגו על רקע הרי אדום הינו משובב לב.

המדריכים הצטיינו בידע ובנחמדות אמיתית. יאיר תחום עניינו האיסלאם הרביץ תורה, בעיקר – –

למרגלות הר יואש. חנינו ב"דרך החאג'" דרכם של עולי הרגל שהגיעו ממצרים וחנו שם. מאושרים

שיצאו בחיים מהמדבר והגיעו לאילת מאחר יותר. יאיר הסביר לנו איך הפלחים גידלו ירקות טריים לעולי

הרגל לחאג', שירדו למפרץ אילת לאיזור המלחות סבחות, הצטיידו בירקות טריים והמשיכו דרך עקבה -

לירדן. בחלק הצפוני של הערבה חפרו הפלחים רשת בארות מחוברות זו לזו, שהגיעו למאגרי המים

והוליכו את המים אל פני השטח בתעלות, וכך גידלו ירקות טריים להם נזקקו עולי הרגל לחאג'. השיטה

נקראת "פוגות" שרשור של בארות חפורות בעומק של 1-2 מטר.

הידרמנו ועשינו תצפיות על הערבה הדרומית. ביקרנו בנאות הכיכר ובבאר אורה. -

בערב הגנו למלון דירות "נובה" באילת. מומלץ מאד, נקי, נעים וטעים. בערב הראשון פצחנו בזמר עברי

עד אשר פרשנו לחדרים.

ביום השני ערכנו סיור במצפה התת ימי להכרת עולם החי העשיר והמגוון של שונית האלמוגים הצפונית

ביותר בעולם. האמיצים עלו את הר יואש מי על ארבע ומי על שתיים ומי לא. תצפית מרהיבה על

מפרץ אילת, הרי אילת, מרחבי סיני, הערבה, הרי אדום ומדיין. בלילה הלכנו לראות את דגל הדיו

מהכפר אום רשרש. נותר מבנה קטן עליו דגל מתכת די עלוב. חבל.

ביום השלישי לטיול סיירנו במכתש תמנע בו מרכז מבקרים יפהפה ומעניין. משם הלכנו, עם מדריכנו

השני שלמה בוסקילה, לאתרים, טיפסנו על סלעי האזור והגענו לקשתות אבן חול יפהפיות שהבלייה

פיסלה בהם קשתות. ביקרנו במערת הכורה המצרי ובתוך פירי הנחושת שהופקו ע"י פרעה וגם שלמה

המלך. ראינו את עמודי שלמה וביקרנו באתר המקדש לאלה תתחור, שהיתה בעלת "כובעים" רבים:

אלת הפריון, השפע, אלת כורי הנחושת. במקום היה אתר שהכיל מזבח וכן צלמיות אבן שאפיינו את

התקופה המאוחרת יותר, בה היתה אמונה אדומית בייצוג של אל אחד. ארוחת צהריים אכלנו ליד האגם

במרכז המבקרים. יש שם מסעדה וחנויות בשפע. המקום מאד מטופח ויש בו חניון לילה מאובזר.

משם נסענו לדקלי הדום בעברונה אזור התפוצה הצפוני ביותר של דקלי הדום, השונים מאד מהדקלים

בישראל ובעקבה. הסתערנו על חנות התבלינים המיוחדת בנאות הכיכר ויצאנו עם שלל רב.

טיול מרתק בחלקה הדרום מזרחי של ארצנו. טיול שהשתלב בתוכנית הלימודים של עין צורים השנה, -

במגמת הלימוד של לימודי ארץ ישראל. מומלץ בכל לב.