לפרסום חייגו: 050-5788255

הורות ומשפחה בהעוטף

טור מאת דבורה גלעד: חיזוק הביטחון העצמי

טור מאת דבורה גלעד אשר עוסק בנושא ביטחון עצמי בקרב ילדים בעלי הפרעות קשב - למה כל כך חשוב להקדיש זמן ואנרגיה לחיזוק הביטחון העצמי של ילד הקשב שלי? (צילום: depositphotos)

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דבורה גלעד

מאמנת ADHD, ילדים צעירים, הורים ומבוגרים שהילד שבהם, שחווה קושי ותסכול עדיין לא קיבל מענה, ביטוי והתייחסות להפרעת הקשב שלו. אני עוזרת לקהל המתאמנים שמגיעים אלי להתמודד בהצלחה עם סוגיות אופייניות לקהילת הקשב והריכוז

למה כל כך חשוב להקדיש זמן ואנרגיה לחיזוק הביטחון העצמי של ילד הקשב שלי?

לילדים עם הפרעות קשב וריכוז יש פערים, לעיתים משמעותיים, בינם לבין חבריהם, אחיהם, השכן בן אותו גיל וכדומה, אשר להם אין הפרעת קשב. הפערים יכולים להתבטא בנושאים הקשורים ללימודים, ביחסים חברתיים, במיומנויות נרכשות, כגון: נגינה על כלי, הצלחה בחוגי ספורט תחרותי ועוד. מטבע הדברים, ילדים כאלה ובמיוחד ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מסגלים לעצמם עוד בגיל צעיר, דימוי וערך עצמי נמוכים.
לא פלא הדבר שאני שומעת את הביטוי "אין לו ביטחון עצמי" או "צריכים לחזק את הביטחון העצמי שלו", שוב ושוב ושוב.
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז זקוקים באופן רצוף לחיזוקים. היות והם קולטים מהסביבה את אי-שביעות הרצון מהתנהלותם ומתפקודם, הם מרגישים שהם לא עונים על ציפיות ההורים והמורים ונושאים אתם חוויות כישלון, תחושה שאני לא בסדר, שאני מאכזב, שאני לא שווה. ופה אנחנו ההורים נדרשים להיות המחזקים. לתת הרבה חום ואהבה, להכיל ולקבל, לחפש איך להבליט את הכישורים של הילד שלנו ולתת לו הזדמנויות לבטא אותם.

אם תעצמו רגע עיניים ותקשיבו למה בעיקר אתם מתייחסים בבית, תוכלו לשים לב שאתם שומעים את עצמכם מתייחסים למה שלא, למה שחסר, למה שלא בסדר, למה שלא לשביעות רצונכם. התייחסות כזו, שבהחלט אפשר להבין אותה, משפיעה על הדימוי העצמי של הילד. היא מחלישה אותו ולא מאפשרת לו לראות את החיובי שבו. והילד לומד לדעת שהוא לא, הוא לא מצליח, הוא לא יכול, הוא לא יודע, וכך הוא חי מתוך הוויה שהוא לא. ומכאן כמובן נגזרות הפעולות שלו, המוטיבציה שלו, ההרגשה שלו. תחושת המסוגלות שלו.

מעגל זדוני הייתי אומרת. ואני בעד שנעצור רגע ונחשב מסלול מחדש. נראה איך אתם יכולים לעזור לילד שלכם לפרוץ את המעגל הזדוני הזה ולהתחיל לבנות דימוי עצמי חיובי. וכאן אתם חייבים להיות בפול אאוט על המגרש. לבד אין מצב שהוא יצליח לשנות את הדימוי העצמי שלו.

אז מה מתבקש? דרך אגב, אין לי ספק שחלק מהדברים שאתייחס אליהם אתם מכירים ועושים.

בואו נתחיל עם לתת אהבה. חיבוקים נשיקות יחס חם ואוהב.

בואו נשים גבולות – הילד חייב לדעת מה מותר ומה אסור לעשות בבית שלכם, במשפחה שלכם. וגם מחוץ לבית. גבולות מקנים לילדים תחושת בטחון ורוגע. זה חוסך להם פחדים והשחתת אנרגיות. כי כשיודעים, למשל, שאוכלים רק בפינת האוכל, למשל, וזה ברור, לא נכנסים לוויכוחים כל יום מחדש על העניין הזה. זה אמנם דורש מכם התמדה ונחישות, אבל שווה כל מאמץ.

תנו לילד תפקיד או איזושהי מטלה בבית. חזקו אותו על המאמץ על שיתוף הפעולה על ההתמדה. הדימוי העצמי שלו יתחזק כשהוא יחווה שהוא מצליח להיות שותף, לתרום, להיות בעל ערך. חפשו הזדמנויות לבקש בקשות שיאפשרו לו להצליח, לבטא את האחריות שלו, לטפח את תחושת המסוגלות שלו. אפשר גם לאתגר אותו. ישנם ילדים שמאד אוהבים אתגרים.

שימו לב מאד מאד לא להדביק תוויות. נאמר שהילד שלכם תמיד משאיר את הבגדים על הרצפה אחרי שהתקלח. אז בבקשה תמנעו מלומר – אתה תמיד שוכח להרים את הבגדים שלך, אתה אף פעם לא מסדר אחרי... התווית הזו לא תחזק את הדימוי העצמי שלו, אלא להיפך. אמירות כאלו עלולות לייצר תחושה של "לא סומכים עלי, אני לא בסדר, אני לא שווה". אתם ממש לא רוצים את זה.

טפחו כישרון – תכונה שהילד שלכם ממש טוב בה. זה יכול להיות כל דבר, כמו כישורי מחול, ספורט, שירה, נגינה וכישורים טכניים, בנייה, טיפול בבעלי חיים, יכולת ביטוי, ציור, כוח. והמשימה הראשונה שלכם היא לזהות את הכישור הזה, לתת לילד הזדמנויות לבטא אותו, לטפח אותו, להשמיע לו ולהראות לו שאתם מעריכים, גאים ושמחים שהוא...

הכל טוב ויפה, אממא, כשיש יום קשה, עם כעסים, צרחות, חוסר שיתוף פעולה והקשבה, תלונות מבית הספר, מאד קשה לנו להיות בתפקיד המחזקים והמעצימים. לפעמים זה בדיוק הדבר שהילד שלנו צריך. רוצים לדעת איך לגשר על שני הקצוות האלו? מזמינה אתכם לוובינר ממוקד בעניין ביום שני 11/11/19 בשעה 21:00.

פרטים נוספים כאן בקישור https://adhd.ravpage.co.il/hazma
רישום לחדר הוובינר כאן – https://attendee.gotowebinar.com/register/6451715823893360129

(צילום: depositphotos)

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: