לפרסום חייגו: 050-5788255

הורות ומשפחה בהעוטף

טור מאת דבורה גלעד: האם אפשר להיכנס לנעליים של מישהו אחר?

מצד אחד, יש להניח שהורים רבים מרגישים תחושת הקלה ככל שמתקרבת תחילת שנת הלימודים. ומן הצד השני, ילדים עם הפרעת קשב וריכוז חווים קשיים במעברים, וגם בלימודים. אנחנו יודעים שמעברים יוצרים אי וודאות, חששות, אי שקט פנימי, התרגשות, בלבול. בכלל שינוי, גם כשהוא טוב ומבחירה, הוא עדיין שינוי (צילום: depositphotos)

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דבורה גלעד

מאמנת ADHD, ילדים צעירים, הורים ומבוגרים שהילד שבהם, שחווה קושי ותסכול עדיין לא קיבל מענה, ביטוי והתייחסות להפרעת הקשב שלו. אני עוזרת לקהל המתאמנים שמגיעים אלי להתמודד בהצלחה עם סוגיות אופייניות לקהילת הקשב והריכוז

מצד אחד, יש להניח, שהורים רבים מרגישים תחושת הקלה ככל שמתקרבת תחילת שנת הלימודים. ומן הצד השני, ילדים עם הפרעת קשב וריכוז חווים קשיים במעברים. וגם בלימודים.

אנחנו יודעים שמעברים יוצרים אי וודאות, חששות, אי שקט פנימי, התרגשות, בלבול. בכלל שינוי, גם כשהוא טוב ומבחירה, הוא עדיין שינוי.
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, שגם כך מוצפים לעיתים באי שקט פנימי, באובר התרגשויות ובבלבול, המעבר מימי החופש הגדול למסגרת בית ספרית ולימודית, מורכב להם. גם מבחינה אישית, רגשית, גם מבחינה חברתית, גם מבחינת הסתגלות בחזרה למערכת החינוכית ולדרישות שלה.

האני מאמין שלי, שהורים יכולים לסייע לילדים שלהם להתמודד עם מעברים, וגם עם ההשתלבות בשנת הלימודים.

הורים מכירים הכי טוב את הילדים שלהם ואחת האסטרטגיות שאני מאד אוהבת לעבוד אתה, היא להיכנס לנעליים של הילד שלי. כי מטבע הדברים אנחנו מוצאים את עצמנו מאד בנעליים שלנו, בעניינים שלנו, בדאגות שלנו, בצרכים שלנו. ואם רק לרגע נכנס לנעליים של הילד שלנו, נוכל להבין מה הצרכים שלו. מה עכשיו, בנקודת הזמן הזו, כשכולם מסביב מדברים על סוף החופש הגדול ותחילת שנת הלימודים, הכי הכי נחוץ לו, כדי שיצליח להתמודד עם השינויים.

כל ילד והצרכים שלו. אבל בכל זאת אנסה להעלות כאן כמה אפשרויות:
צורך בביטחון עצמי, צורך בהכלה והבנה, צורך בסדר ובארגון, צורך בהכנה מראש.
נסו לזהות מהו הצורך הבולט יותר של הילד שלכם.
אם למשל יש לו צורך בביטחון, חזקו אותו, העצימו אותו, תנו לו הזדמנויות להביא לידי ביטוי את הכישורים הייחודיים שלו, טפחו איזה שהוא כשרון שלו, שבחו אותו בפני כולם, הערות ותלונות – כמה שפחות ובארבע עיניים.
במידה והצורך שלו, שהוא בדרך כלל צורך גורף, הכנה מראש – עשו זאת. תכינו טבלת לוח של הימים שנותרו לחופש הגדול וימי השבוע הראשון של שנת הלימודים. הכינו ביחד אתו את הציוד לבית הספר ואת סביבת העבודה שלו, במידה וזה בית ספר חדש או ילד שעולה לכיתה א' – יהיה לו מעולה שתבקרו בבית הספר, ביקור פרטי (לא במפגש הכיתתי), ותראו לו איפה הכיתה, המזכירות, השירותים, המגרש, השער.
גם סימון מטרה תורם להם - מכוון, ממקד,  מאפשר לחזק את המוטיבציה. המטרה יכולה להיות כל מטרה  שהילד יסמן לעצמו. אפשר כמובן לעזור לו בהכוונה. אפשר להיעזר בתעודה של שנה שעברה ולראות מה הוא היה רוצה לשפר, לחזק בשנה הזו.

ולסיום – לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ישנם קשיים אובייקטיביים. כשהם שוכחים, מתעצבנים, מפוזרים, לא מקשיבים, דוחים דברים ועוד ועוד – הם לא עושים בכוונה. ממש לא. ככל שנצליח להפנים את זה יהיה לנו יותר קל להבין אותם, להכיל אותם, ולסייע להם להצליח גם בלימודים וגם עם חברים.

מעניין לכם לשמוע עוד – ביום שני 25/6/19 בשעה 21:00 , אתם מוזמנים לוובינר – הרצאה אינטרנטית חינמית. כל שעליכם לעשות להירשם בקישור הזה – https://adhd.ravpage.co.il/adhd2019

שיהיה לכם מעבר קל, נעים ומאפשר הצלחה!

דבורה גלעד, מאמנת הורים ילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז
אשקלון
0528773160

(צילום: depositphotos)

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: