לפרסום חייגו: 050-5788255

חינוך בהעוטף

חינוך ובתי ספר

כיצד נעזור לילדינו לחזור לשגרה? כתבה מאת אורלי פטל אהרון

ילדי הגן והכיתות הנמוכות בבתי הספר חוזרים לשגרה בימים אלו. אמנם זוהי אינה השגרה המוכרת להם, אך בכל זאת הם נכנסים חזרה למסגרת שרובם התרחקו ממנה פיזית ומנטלית בחודשיים האחרונים. כיצד עלינו להכין אותם ולתווך להם את המעבר המשמעותי הזה? כתבה מאת אורלי פטל אהרון (צילום: depositphotos)

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אורלי פטל אהרון

יועצת משפחתית בצוות של מיכל דליות ומנחת קבוצות. נותנת ייעוץ פרטני לזוגות הורים, ומעבירה סדנאות הורות והרצאות

054-3972092

ילדי הגן והכיתות הנמוכות בבתי הספר חוזרים לשגרה בימים אלו. אמנם זוהי אינה השגרה המוכרת להם, אך בכל זאת הם נכנסים חזרה למסגרת שרובם התרחקו ממנה פיזית ומנטלית בחודשיים האחרונים. כיצד עלינו להכין אותם ולתווך להם את המעבר המשמעותי הזה?

1. שעות שינה וחזרה ללוח זמנים מסודר

תקופת הקורונה זימנה לנו יציאה מהשגרה בכל הנוגע לזמני הארוחות, השינה והפעילויות היומיומיות. עלינו להחזיר בהדרגה את הילדים ללוחות הזמנים הצפויים להם בשגרה. 

בפועל, כדאי להקדים בכל ערב את שעת השינה בחצי שעה עד שיתאזנו לשעה הרצויה. בנוסף, קיבעו זמני ארוחות קבועים המדמים כמה שיותר את זמני הארוחות שבמסגרת. החזירו אותה לישון שנת צהריים אם בגן הם נדרשים לזאת. 

אך זיכרו, אל תעשו זאת בלחץ משום שהשעון הביולוגי בסופו של דבר יסתדר מעצמו, גם אם יהיו עייפים ביומיים-שלושה הראשונים, אין צורך להילחץ מכך ובוודאי אין צורך להלחיץ אותם.

2. הטרמה והכנה לשגרה החדשה

כל מידע שיש לנו על אופן החזרה לשגרה החדשה- עלינו להעביר לילד ולסדר לו את זה בראש. זכרו שמה שאנחנו יודעים וברור לנו לא בהכרח ברור להם. עלינו להסביר בסבלנות איך ומה הולך לקרות ולברר חששות. לילדים שהשגרה שלהם הולכת להיות חצי שבוע בגן וחצי שבוע בבית-  דאגו שהזמן בבית יהיה כמה שיותר דומה ללוחות הזמנים שיש בגן. 

צרו טבלה ותכינו אותם מה הולך להיות באיזה יום, מי יהיה איתם בימים שיהיו בבית, וכו.

3. אמא, האם נגמרה הקורונה? 

הרבה ילדים מתקשים להבין איך זה שהמגיפה לא חלפה ובכל זאת הם חוזרים למסגרות שלהם. יש ליישב עבורם את הדיסוננס ולהסביר שאנחנו חיים לצד הקורונה ויחד לומדים להתמודד מולה ולנצח אותה. להזכיר להם את כללי ההיגיינה לגייס אותם להיות חלק פעיל במצב הזה, על מנת שלא יחוו אותו כמאיים מדי. היפכו אותם ל"לוחמי הקורונה" ששומרים על בריאותם ומנצחים את הנגיף.

4. צמצום הפער הרגשי בין תקופת הקורונה לבין לשגרה

*דברים שאהבנו לעשות בקורונה- נסו לשמר ולקיים גם בשגרה. קבעו עם הילד שכאשר יחזור מהמסגרת תצאו לטיול האהוב עליכם/ תשחקו במשחק ששיחקתם בתקופה הזו/ תבשלו יחד את המאכל שנהגתם לאכול וכו...

*חוויות של הצלחה ויכולת- עבור רבים מהילדים התקופה הזו היתה מוצלחת מאחר והיא איפשרה להם לחוות חוויות של הצלחה ויכולת (למדו לרכוב על אופניים/ להיגמל מחיתולים/ לעזור במטלות הבית/ לעזור להורים עם האח הקטן וכו) זאת בניגוד לחוויות של תסכול וכישלון וגם תחרות שקיימות לעיתים בבית הספר או בגן. 

על כן, נסו לייצר עבור ילדכם הזדמנויות וסיטואציות יומיומיות בהם יחווה הצלחות והישגים. במילים אחרות- זהו את מה שעשה טוב לילד בזמן הקורונה והמשיכו בו. 

*רככו את החזרה - אם זיהיתם שהילד מתקשה במיוחד לחזור לשגרה, רככו אותה עבורו. שימו צ'ופר מתוק ליד הסנדוויץ', שלחו אותו לבי"ס עם חפץ או מזכרת מעניינת מהתקופה, וסייעו לילד לחדש את קשריו החברתיים במידה והוא מתקשה בכך.

5. היעזרו במורה או בגננת

במידה ואתם מזהים שילדיכם מתקשה להסתגל חזרה לשגרה, בקשו מהמורה או הגננת שתסייע לו "להיכנס לעניינים" על ידי מתן תפקידים בולטים, לעודד אותו לשתף בחוויות או להשתתף בשיעור, לתת חיזוקים חיוביים על התנהגות חיובית וכן הלאה.

6. אמפתיה וסבלנות

קחו בחשבון שהמעבר אינו קל לאף אחד. 

גלו סבלנות ואורך רוח. שתפו את הילד שגם לכם לא פשוט לחזור לשגרה. בדקו ממה הוא חושש ולמה התגעגע.

הכינו את מה שניתן להכין בערב לפני כדי לחסוך לחץ ועצבים בשעות הבוקר. 

 

והכי חשוב- אם החלטתם שאתם שולחים את ילדיכם למסגרות- 

שלחו אותם בלב שלם, אוהב וסומך ושדרו להם ביטחון.

 

בהצלחה לכל הילדים וההורים!

אורלי פטל אהרון

מנחת הורים בצוות מיכל דליות

בעלת קליניקה בקיבוץ גברעם שבעוטף.

(צילום: depositphotos)

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: